Jak przewozić kanu? Temat transportu, mocowania i pokonywania trasy wraca jak bumerang. Bardzo wiele osób zastanawia się jak załadować kanu na samochód oraz jak przetransportować kanu nad wodę (jeśli nie ma dojazdu). Ostatnio sporo o tym pisaliśmy na naszej grupie. Zebraliśmy najważniejsze porady i postanowiliśmy napisać mini-poradnik o tym jak transportować kanu.
Jak przewozić kanu na bagażniku dachowym
Jak przewozić kanu? Najprościej jest przewozić nasze kanu na przyczepie pod kajaki/kanu lub na dachu. Jeśli posiadamy jedno-dwa kanu, to raczej nie mamy własnej przyczepy transportowej. Nic więc dziwnego, że większość osób decyduje się przewieźć swoje kanu na dachu.
Przed zakupem belek dachowych, sprawdź jaką nośność ma dach twojego samochodu. Tego typu informacje przeważnie znajdują się w instrukcji obsługi. W naszym przypadku jest to 75kg. Do tego dobraliśmy belki z nośnością do 90kg. W ten sposób wiemy, że zarówno dach auta jak i belki bagażnika dachowego (montowane na relingi) wytrzymają przewożenie naszego kanu o wadze 45kg.
Belki bagażnika dachowego są idealne do przewożenia kanu
Do montażu naszego kanu korzystamy z tanich ale wytrzymałych belek dachowych o nośności 90kg.
Do przewozu na dachu, warto zaopatrzyć się w belki dachowe dopasowane do naszego auta. W naszym przypadku, belki montowane są na seryjnych relingach, ale na rynku dostępne są również inne rozwiązania.
Wystarczą nam dobrej jakości belki aluminiowe, których cena zaczyna się od 250-300zł za parę. Przed ich zakupem, warto sprawdzić maksymalne obciążenie dachu oraz maksymalne obciążenie samych belek. Kanu zamontowane na dachu tworzy dość duże opory powietrza, a nasze kanu oddziałuje różną siłą na belki, relingi i dach.
Najważniejsze by nasz montaż bagażnika dachowego był solidny. Tu nie możemy iść na skróty, by wiatr nie zwiał naszego kanu z dachu i w najlepszym przypadku, tylko uszkodził kanu i nasze auto.
Załadunek i rozładunek kanu na dach samochodu
My korzystamy z dość ciężkiego kanu (Nova Craft Prospector 16). Jest to dość ciężkie kanu do manewrowania nim poza wodą. Najłatwiej jest załadować kanu na dach w dwie osoby. Kwestia kilku podejść i załadunek oraz rozładunek staje się bardzo prosty.
Nam najwygodniej tego typu kanu ładuje się w dwie osoby. Jest to związane z samą wagą kanadyjki. Kanadyjkę przewozimy dnem do góry, co sprawia że główny punkt ciężkości jest na górze dna. Przenoszenie ciężkiego kanu dnem do góry nie należy do stabilnych, a nasze kanu chce się przewrócić na dno.
Jak załadować kanu na dach auta?
Najprościej ładuje się nam kanu od tyłu auta. Nasze kanu wozimy dnem do góry. Na początku kładziemy kanu blisko tyłu naszego pojazdu. W dwie osoby podnosimy kanu tak wysoko, by dziób naszego kanu położyć na tylnej belce bagażnika. Tu warto uważać na odkrytą część dachu czy klapę bagażnika.
W zależności od rozstawu belek oraz konta, pod którym kładziemy nasze kanu ten etap będzie wymagał od nas odrobiny gimnastyki.
Gdy tył kanu leży już na pierwszej belce, wsuwamy resztę kanu. Jedna osoba wsuwa od tyłu (podnosi tył kanu do góry i wsuwa na bagażnik), druga osoba pomaga oraz dba by kanu wsuwało się na środku belki.
Środek naszego kanu powinien znaleźć się pomiędzy belkami dachowymi. W ten sposób łódka będzie dobrze wyważona na bagażniku dachowym.
Naszym sposobem wsunięcie kanu na pojazd nie powinno zająć więcej niż 1-2minuty. Po odpowiednim ułożeniu kanu, zabieramy się za jej przymocowanie pasami.
Jak zdjąć kanu z dachu auta?
Postępujemy odwrotnie do wkładania kanu na dach. Najpierw odwiązujemy pasy i linki wspomagające. Gdy wszystko zostało odwiązane, zaczynamy ściągać kanu w stronę tyłu pojazdu (przesuwamy bo belkach dachowych).
Gdy tył łodzi zacznie opadać w stronę ziemi, pomału w dwie osoby opieramy kanu o ziemię, tak by przód opierał się na tylnej belce. Wszystko jednak zależy od punktu mocowania belek oraz odległości pomiędzy końcem dachu a łodzią. Trzeba sprawdzić, czy da się wstawić kanu bez porysowania auta.
Gdy kanu stoi oparte o ziemię a dziób jest na tylnej belce, spokojnie w dwie osoby przechodzimy na jedną stronę auta z naszym kanu i kładziemy je na ziemi.
Mocowanie kanu do bagażnika dachowego
Do mocowania kanu do bagażnika dachowego korzystamy z 4 pasów do transportu kanu/kajaku. Wybraliśmy pasy z dobrej jakości sprzączkami z osłoną gumową. Tego typu sprzączka nie porysuje naszej kanadyjki a dobrej jakości pasy bedą nam służyć latami.
Niestety profesjonalne pasy np. od NRS nie należą do tanich. Ceny zaczynają się od 85zł do 140zł za parę (w zależności od długości). My posiadamy jedną parę o długości 3,5m oraz jedną parę o długości 4,5m.
Pamiętaj by w trasie sprawdzać co kilkanaście kilometrów napięcie pasów i montaż kanu do bagażnika dachowego. Gdy przymocujesz kanu pasami do bagażnika, chwyć za kanu szarpnij. Jeśli kanu się nie rusza w żadnym kierunku i uda się tobie potrząść całym pojazdem, oznacza że kanu jest dobrze przymocowane.
Naciągaj paski mocno, ale nie przesadzaj z siłą montażu. Nasze kanu powinno być przymocowane solidnie, ale pasy nie powinny zbyt mocno ściskać naszej łodzi. Dobrze zaciągnięte pasy nie deformują kształtu naszego kanu i pewnie trzymają je na dachu.
Korzystamy z 4 pasów do kanu
Do montażu naszego kanu korzystamy z 4 pasów. Jedna para ma długość 3,5m druga para 4,5m. Pasy wyposażone są w osłony gumowe sprzączek.
Ale na pasach montażowych, nie ma co oszczędzać. Muszą one dobrze przymocować nasze kanu do bagażnika dachowego. Dodatkowo podczas trasy są narażone na duże obciążenia. Jakoś nie mamy zaufania do tanich pasów po 5zł za sztukę. Tego typu pasy, nie tylko słabo chronią łódź przed podrapaniem, ale również same sprzączki i blokady nie są solidne.
Tanie pasy z allegro, możemy wykorzystać do przymocowania wózka transportowego, ale nie koniecznie polecamy do mocowania kanu do dachu.
Za pomocą 4 pasów mocujemy kanu do bagażnika dachowego
Na zdjęciu widać nasz montaż pasami. Krótsze pasy służą do mocowania po prostej, a dłuższe na krzyż.
W naszym przypadku nie korzystamy z przednich i tylnych linek pomocniczych. Ale jeśli chcesz czuć się bezpieczniej, skorzystać również z takiego zabezpieczenia. Nasz montaż na 4 pasy idealnie sprawdza się podczas pokonywania trasy z prędkością maksymalną 80km/h.
Przenoszenie kanu nad wodę, kup wózek!
To chyba najlepszy zakup jaki zrobiliśmy. Tylko podpowiadamy, ale wózek do przewozu kajaków/kanu jest chyba najlepszym rozwiązaniem, jeśli musimy dojść z kanu do wody. Noszenie za rączki (lub sznurki) w dwie osoby kanu jest idealne, gdy do wody mamy 50m. Jednak gdy dojście jest dłuższe, dużo lepszym rozwiązaniem jest wózek.
Wózek pozwala przewieźć nasze kanu na dużo większe odległości. Do przymocowania wózka do kanu korzystamy osobiście z czterech pasów montażowych. W ten sposób, wózek jest dobrze i solidnie przymocowany do łodzi, co pozwala pokonywać nierówności leśnych dróg.
Tani Wózek do przewożenia kanu
Jeśli będziemy transportować kanu po piasku warto zainwestować w specjalny wózek na plażę. Tanie wózki niestety nie specjalnie działają na piasku
Wózek najlepiej zamontować dokładnie po środku kanu. W ten sposób, jeśli przewozimy bagaże, na kanadyjce, możemy odpowiednio wyważyć łódź. Dodatkowo, poprzez przesuwanie naszego balastu (bagażu) pomiędzy przodem a tyłem kanu, możemy ułatwić sobie pokonywanie wzniesień czy stromych zejść.
Nasz wózek (tani model), niestety nie jest idealny i zupełnie nie sprawdza się na piasku i plaży. Tu koła grzęzną i nie pozwalają na toczenie kanu. W takim przypadku nasze kanu zachowuje się jak sanki po betonie.
Wysokiej klasy wózek do transportu kanu C-TUG SandTrakz Raiblaza
Wózek C-TUG od Raiblaza, jest mercedesem wśród wózków. Posiada również specjalną wersję z kołami na piasek. Niestety cena zaczyna się od 799zł za zwykłe koła oraz w wersji na piasek koszt wózka to 899zł
Podstawowy wózek kosztuje około 200zł. Przed zakupem wózka, warto sprawdzić maksymalne obciążenie wózka. Jeśli chcemy przewozić kanu z bagażem na nim, warto wybrać wózek o dozwolonym dużym obciążeniu. Tanie wózki oferują obciążenie do 80-90kg. Model C-TUG ze standardowymi kołami w cenie premium oferuje transport do 120kg obciążenia.
Wielką zaletą taniego wózka w porównaniu do C-TUG jest mniejsza waga własna oraz mniejsze wymiary. Wózek C-TUG niestety nie należy do najmniejszych na rynku. Jednocześnie nie wiele osób, potrafi sobie usprawiedliwić wydatek tej kwoty na wózek.
Nasz tani wózek jest na tyle wąski, że swobodnie z kołami wchodzi od kanu. Jest on również niezatapialny gdy ma zamocowane koła. Nawet jeśli wpadnie do wody, dzięki wyporności kół unosi się na wodzie. Oczywiście, podczas pływania i tak, jest on przymocowany do kanu za pomocą pasów transportowych.
Transport bagażu na kanu
Na sam koniec, odrobina o bagażu czyli co kupić by był suchy i jak go transportujemy. W naszym przypadku świetnie się sprawdzają wodoodporne worki. Wybraliśmy model z szelkami podwójnymi i nosimy takie worki jak plecak.
Worki wodoodporne z PCV
Worki wodoodporne z PCV to tanie i solidne rozwiązanie do transportu bagażu na kanu.
Koszt przyzwoitej jakości worków wodoodpornych wykonanych z PCV to ok. 50-60zł za pojemność 30l. Jest to chyba najpopularniejszy rodzaj materiału, oferuje on przyzwoitą wytrzymałość w dobrej cenie. Oczywiście możemy kupić dużo droższe i lepsze jakościowo worki z innych materiałów, tylko czy ma to sens podczas weekendowych wypraw? Każdy musi sobie samemu odpowiedzieć na to pytanie.
Nasze worki transportujemy w kanu na wózku, a potem oczywiście na samym kanu na wodzie. Worki przywiązujemy za pomocą linki z karabińczykiem do kanu, tak by w wypadku przewrotki nie uciekły z łodzi. Woki pozwalają ochronić nasz bagaż przed zamoczeniem.
Aktualnie na krótkie wyjazdy mamy worki 20 i 30 litrowe. Cztery takie worki w zupełności wystarczają nawet na dwudniowy wypad, dla dwóch osób z psem. Do tematu pakowania kanu i zabezpieczenia bagażu, wrócimy w kolejnych artykułach.
Warto również poznać inne akcesoria przydatne na kanu. Stworzyliśmy mini poradnik z przydatnymi akcesoriami na kanu.